1898-1912

1898 	Het begin is nog wat bescheiden, maar de eerste auto van Opel wordt
        gebouwd volgens het systeem van Lutzmann. Prijs: 2650 Mark.

1899 	De samenwerking met Lutzmann duurt echter niet lang, omdat de
        kwaliteit onvoldoende is. De Opel-zonen besluiten om auto's van
        Alexandre Darracq in licentie te gaan bouwen. Sophie Opel, Adams
        vrouw, heeft haar bedenkingen, want ze vindt die "benzineverbruikers"
        maar rare eenden in de bijt. Toch wordt ze overgehaald door haar zoons
       	en investeert ze uit eigen kapitaal om een fabriekje te starten.

1900 	Het produceren van auto's blijkt al met al toch een goede zet te zijn, maar
        anno 1900 nemen de naaimachines en fietsen vooralsnog een veel
	belangrijker plaats in.

1901	Opel is nog slechts een bescheiden autofabrikant. Er worden dit jaar in
	totaal dertig auto's afgeleverd. Er worden als belangrijkste bron van
	inkomsten dus naaimachines en fietsen geproduceerd, maar al met al
	biedt Opel inmiddels werk aan zo'n 1000 mensen. 1902 Opel introduceert 
	de 8 PK sterke Darracq. Opel verkrijgt de licentierechten om deze auto in
	Duitsland te produceren.

1903	Wielrenner Karl Jörns, Duits en Europees kampioen op een fiets van
	Opel, wordt testrijder en coureur bij Opel.

1904 	Fritz Opel bouwt een 120 PK racewagen en neemt deel aan de Gordon-
	Bennett- race. De training gaat prima en Opel scoort zelfs de beste tijd. De
	wedstrijd zelf is minder succesvol, want door een gebroken kogellager
	moet Fritz Opel de strijd staken. Met de auto worden in hetzelfde jaar
	echter heel wat overwinningen behaald en dat levert Opel aardig wat
	publiciteit op.

1905 	Opel's tweecilindermotoren staan hoog aangeschreven. Ze worden onder
	meer toegepast in een auto die legendarisch zal worden: de Doktor-
	wagen, die later met een viercilinder- motor op de markt zal worden
	gebracht.

1906 	Opel komt op de markt met de eerste auto's die geheel in eigen huis zijn
	ontworpen.

1907 	Karl Jörns ontvangt uit handen van de Duitse keizer de prijs voor de
	beste prestatie met een auto van Duitse makelij tijdens de "Kaiserpreisrennen".

1908 	Een chique Opel verschijnt: de Double Phaeton. Bovendien maakt Opel
	voor het eerst een auto met gesloten carrosserie, de "Coupé de Ville". 
	1909 De fameuze viercilinder Doktorwagen komt op de markt. Ook enkele
	kleine auto's met een gering vermogen van 8, 12 en 16 PK zien het levenslicht.

1910 	In dit jaar worden alle auto's onderhanden genomen en op vele punten
	verbeterd. Nieuwe modellen komen dit jaar niet uit, maar het aantal
	verbeteringen is enorm. De Doktorwagen krijgt een wat krachtiger 10 PK
	motor met een inhoud van 1200 cc.

1911 	Een jaar dat letterlijk is gebrandmerkt, want een enorme vuurzee legt de
	fabriek grotendeels in de as. Het niet lang daarvoor klaargekomen
	nieuwe deel van de autofabriek kan met moeite worden gespaard. Ook de
	miljoenste naaimachine kan uit de vlammen worden gered.

1912 	Opel groeit gestadig. Er worden steeds meer auto's geproduceerd en er 
	werken inmiddels ruim 3000 mensen bij de Duitse fabrikant. De tienduizendste 
	Opel wordt gebouwd.

Volgende