1913-1928

1913	Sophie Opel- Scheller wordt naar haar laatste rustplaats gedragen.

1914 	De Eerste Wereldoorlog breekt uit. Er worden geen personenauto's meer
	gemaakt, maar slechts vrachtwagens en vliegtuigmotoren.

1915 	Het produceren van vrachtauto's en vliegtuigmotoren wordt bemoeilijkt
	vanwege het gebrek aan materiaal en onderdelen. 1916 Opel maakt ondanks 
	de oorlogsperikelen de prototypes voor een tweetal
	nieuwe zescilinder, die pas na de oorlog uit zullen komen. Het zijn de 21-
	60 PK en de 30- 75 PK.

1917 	Beide zescilinder proto's worden bijgeschaafd en zijn kant- en- klaar om in
	productie te worden genomen.

1918 	De oorlog is verloren en Duitsland moet uit een diep dal opklimmen. Carl
	en Wilhelm Opel worden zelfs door een Franse infanterie in hun eigen
	fabriek gegijzeld. De inflatie is zo enorm hoog dat Opel besluit om eigen
	geld te drukken. De Opel- familie besluit om de toevoeging "von" voor
	hun beroemde achternaam te zetten.

1919 	Opel brengt twee nieuwe modellen uit, die in de jaren '16- 17 al werden
	ontwikkeld. Veel nieuws is er dus nog niet onder de zon, maar Fritz en
	Wilhelm VON Opel gaan in Amerika kijken hoe daar auto's worden
	geproduceerd.

1920 	Opel verkoopt nauwelijks auto's. De economische situatie is uitzonderlijk
	slecht en vrijwel niemand heeft voldoende geld om een vierwieler aan te 
	schaffen.

1921 	Opel blijft het proberen en brengt de 8- 25 PK op de markt.

1922 	De 8- 25 PK wordt verder ontwikkeld en als 10- 30 PK uitgebracht.

1923 	De 14- 38 PK sluit zich aan in de rij van na- oorlogse auto's. Er worden wat
	sportieve varianten gemaakt, maar Opel komt erachter dat de autobetaalbaar moet 
	worden voor een groter publiek. De auto moet een massa- product worden.

1924 	Eindelijk komt er weer een Opel uit die geschiedenis gaat maken: de
	"Laubfrosch". De fabrikant was op het idee gekomen dankzij het
	Klaverblaadje van CitroŽn. De Laubfrosch werd de eerste Duitse auto die
	aan de lopende band werd geproduceerd. Er worden er dat jaar 4571
	gebouwd. De eerste stap naar massaproductie is gemaakt. In 1924
	produceert Opel de 100.000 e  auto.

1925	De dagproductie van 25 auto's wordt opgevoerd tot 125 auto's per dag en
	Opel maakt een enorme groei door. Voor wat betreft de autosport houdt
	Opel het voor gezien, ondanks het feit dat Opel veel te danken had aan
	de sportactiviteiten en de overwinningen van fabriekscoureur Karl JŲrns.
	Opel brengt het model 80 10- 40 PK op de markt, een viercilinder met een
	2,6 motor en net als de Laubfrosch sterk gebaseerd op een ontwerp van CitroŽn.

1926 	Dankzij de massaproductie kan de prijs van de Laubfrosch verlaagd
	worden van 4000 naar 2950 Duitse Marken.

1927 	Carl von Opel overlijdt en wordt naar met paard en wagen naar zijn
	laatste rusplaats gebracht. Fritz von Opel start met de ontwikkeling van
	de later zo beroemde geworden raketwagen.

1928 	Op 28 september vestigt de Belgische wielrenner Lťon Vanderstuyft een
	wereldsnelheidsrecord op de fiets. Op een Opel racefiets haalt hij een
	snelheid van 122,771 kilometer per uur. Het record is nog steeds niet
	gebroken. De originele fiets staat in het museum in RŁsselsheim.
	Inmiddels produceert Opel ruim dertig procent van alle automobielen in
	Duitsland. Het bedrijf wordt groter en groter. Op 11 april maakt de
	raketwagen zijn eerste proefrit, waarbij een snelheid van meer dan
	honderd kilometer per uur wordt bereikt. De proef verloopt probleemloos.
	In mei wordt de raketwagen voorgesteld aan het publiek op de Avus-
	racebaan in Berlijn. De raketwagen, met Fritz von Opel (kleinzoon van
	Adam) achter het stuur, bereikt een snelheid van meer dan 200 km/ u.
	De gebroeders Von Opel reizen voortdurend naar Amerika en spreken
	veel en uitvoerig met de directie van General Motors, het concern dat in
	1908 was opgericht door William Crapo Grant. Rond 1920 was GM bijna
	failliet, maar het concern werd gered en was in de jaren twintig weer tot
	forse bloei gekomen. De aandelen van Opel werden door General Motors
	overgenomen en vanaf eind 1928 is Opel eigendom van GM.

Volgende