1929-1941

1929 	Dankzij General Motors stevent Opel met enig vertrouwen de jaren dertig
	tegemoet, waarin heel veel zal gebeuren. De Regent is een auto op
	Amerikaanse leest geschoeid en voorzien van een achtcilinder motor met
	een inhoud van 5972 cc. 1930 Onder de eigen merknaam Opel komen er ook 
	kleine auto's met viercilindermotoren aan van 995 cc. Voorts zijn er 
	zescilinders met een inhoud van 1790 cc. De luxe varianten worden onder 
	de naam Regent aan de man gebracht.

1931	De verkoop van de Opels en Regents begint bescheiden op gang te
	komen, de invloed van General Motors is duidelijk aanwezig.

1932 	De productie wordt gestroomlijnd en opgevoerd.

1933 	Opel werkt aan een nieuwe serie modellen die in de tweede helft van de
	jaren dertig moet worden uitgebracht. Het Derde Rijk van Hitler begint
	zich vaag af te tekenen, maar niemand lijkt zich daar nog zorgen over te
	maken. Toch wordt General Motors al ingeseind over de ontwikkelingen
	die er gaande zijn, maar met die mededelingen wordt nog niets gedaan.

1934 	De cilinderinhoud van de motoren van de Opel en Regent worden
	vergroot van 995 en 1790 cc naar 1279 en 1932 cc.

1935 	Er lopen dit jaar 100.000 Opels van de lopende band, w. o. de succesvolle 
	Olympia.

1936 	Opel introduceert de Kadett, een typenaam die vele tientallen jaren in
	gebruik zal blijven. De goedkoopste Opel is overigens de P4, die voor
	1450 DM wordt verkocht. Opel produceert in '36 de 500.000 e auto.

1937 	Opnieuw komt Opel met een nieuw model: de Admiral. En uiteraard wordt
	er een klein feestje gevierd, want het is tenslotte 75 jaar geleden dat 
	Adam Opel het bedrijf startte. Inmiddels werken er 22.000 mensen bij
	Opel. De rijwielproductie wordt stopgezet. Opel produceerde totaal 2,6
	miljoen fietsen. Alle aandacht wordt gericht op auto's. Opel produceert
	inmiddels meer dan veertig procent van alle Duitse automobielen.

1938	De P4 komt ietwat vroeg aan het eind van zijn loopbaan, maar werd al
	met al in forse aantallen geproduceerd (totaal 65.864 exemplaren in 28
	maanden). De P4 wordt even genoemd als de Volkswagen van Opel, maar
	Hitler wil een auto uitbrengen onder de 1000 DM en daaraan kan Opel niet
	voldoen. Fritz von Opel overlijdt op 30 augustus.

1939	De Opel Kapitän kan nog net worden uitgebracht voordat de Tweede
	Wereldoorlog uitbreekt. De toekomst van Opel wordt weer even heel
	duister, maar intussen wordt er nog steeds fors geproduceerd.

1940 	In oktober rolt de miljoenste Opel van de band. Kort daarna wordt de
	productie van auto's gestaakt en schakelt Opel over op vrachtwagens.
	Alle deze vrachtwagens worden voor oorlogsdoeleinden ingezet.

1941 	De Blitz- vrachtwagens worden in grote aantallen geproduceerd. Vooral
	de Wehrmacht was enthousiast over de betrouwbaarheid.

Volgende