1929-1941
1929 Dankzij General Motors stevent Opel met enig vertrouwen de jaren dertig
tegemoet, waarin heel veel zal gebeuren. De Regent is een auto op
Amerikaanse leest geschoeid en voorzien van een achtcilinder motor met
een inhoud van 5972 cc. 1930 Onder de eigen merknaam Opel komen er ook
kleine auto's met viercilindermotoren aan van 995 cc. Voorts zijn er
zescilinders met een inhoud van 1790 cc. De luxe varianten worden onder
de naam Regent aan de man gebracht.
1931 De verkoop van de Opels en Regents begint bescheiden op gang te
komen, de invloed van General Motors is duidelijk aanwezig.
1932 De productie wordt gestroomlijnd en opgevoerd.
1933 Opel werkt aan een nieuwe serie modellen die in de tweede helft van de
jaren dertig moet worden uitgebracht. Het Derde Rijk van Hitler begint
zich vaag af te tekenen, maar niemand lijkt zich daar nog zorgen over te
maken. Toch wordt General Motors al ingeseind over de ontwikkelingen
die er gaande zijn, maar met die mededelingen wordt nog niets gedaan.
1934 De cilinderinhoud van de motoren van de Opel en Regent worden
vergroot van 995 en 1790 cc naar 1279 en 1932 cc.
1935 Er lopen dit jaar 100.000 Opels van de lopende band, w. o. de succesvolle
Olympia.
1936 Opel introduceert de Kadett, een typenaam die vele tientallen jaren in
gebruik zal blijven. De goedkoopste Opel is overigens de P4, die voor
1450 DM wordt verkocht. Opel produceert in '36 de 500.000 e auto.
1937 Opnieuw komt Opel met een nieuw model: de Admiral. En uiteraard wordt
er een klein feestje gevierd, want het is tenslotte 75 jaar geleden dat
Adam Opel het bedrijf startte. Inmiddels werken er 22.000 mensen bij
Opel. De rijwielproductie wordt stopgezet. Opel produceerde totaal 2,6
miljoen fietsen. Alle aandacht wordt gericht op auto's. Opel produceert
inmiddels meer dan veertig procent van alle Duitse automobielen.
1938 De P4 komt ietwat vroeg aan het eind van zijn loopbaan, maar werd al
met al in forse aantallen geproduceerd (totaal 65.864 exemplaren in 28
maanden). De P4 wordt even genoemd als de Volkswagen van Opel, maar
Hitler wil een auto uitbrengen onder de 1000 DM en daaraan kan Opel niet
voldoen. Fritz von Opel overlijdt op 30 augustus.
1939 De Opel Kapitän kan nog net worden uitgebracht voordat de Tweede
Wereldoorlog uitbreekt. De toekomst van Opel wordt weer even heel
duister, maar intussen wordt er nog steeds fors geproduceerd.
1940 In oktober rolt de miljoenste Opel van de band. Kort daarna wordt de
productie van auto's gestaakt en schakelt Opel over op vrachtwagens.
Alle deze vrachtwagens worden voor oorlogsdoeleinden ingezet.
1941 De Blitz- vrachtwagens worden in grote aantallen geproduceerd. Vooral
de Wehrmacht was enthousiast over de betrouwbaarheid.