1958-1977

1958 	Opel introduceert de nieuwe Rekord. Dit wordt het eerste Opel- model dat
	ook naar Amerika wordt geëxporteerd.

1959	De Rekord met vier deuren komt op de markt.

1960 	Het jaar 1960 wordt afgerond met een productie van 370.000 auto's. Opel
	biedt inmiddels werk aan 35.000 mensen. Opel start met de bouw van een
	geheel nieuw complex in Bochum met een totale oppervlakte van liefst
	1,3 miljoen vierkante meter. De Rekord krijgt een restyling.

1961 	De bouw in Bochem loopt voorspoedig, de planning om de fabriek in ´62
	te openen kan worden gerealiseerd. 1962 Opel bestaat 100 jaar. De nieuwe 
        fabriek in Bochem wordt geopend. De  Kadett wordt fors veranderd.

1963 	Opel komt met een geheel herziene Rekord.

1964 	Alle grote Opels krijgen een facelift. Karmann bouwt een Diplomat Coupé
	met een V8 motor met een inhoud van 5358 cc.

1965 	De Rekord krijgt een nieuwe kopklepmotor van 1897 cc. Naast deze
	viercilinder komt er ook een nieuwe zescilinder met een inhoud van 2605 cc. 
	De Diplomat Coupé wordt nu ook met een 4638 cc motor geleverd.
	Deze motor is ook leverbaar in de Kapitän en Admiral. In 1965 ook loopt
	de vijfmiljoenste Opel van de band.

1966	De Rekord krijgt zijn zoveelste carrosserie- wijziging.

1967	General Motors krijgt meer dan dertig miljoen dollar belastingvrijstelling
	vanwege "moeilijkheden en verwoestingen" gedurende de Tweede
	Wereldoorlog. Opel introduceert de Commodore en de roemruchte GT.

1968 	Het technische ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim wordt in gebruik
	genomen. Er werken 2500 mensen.

1969 	De grote Opels - Kapitäns, Admirals en Diplomats - krijgen een injectiemotor.

1970 	Opel produceert thans 830.000 auto's per jaar. Het aantal werknemers ligt
	inmiddels op meer dan 50.000 mensen. Opel introduceert de Ascona en
	de Manta, welke laatste moet concurreren met de Ford Capri. Beide nieuwe
        Opels zullen razend populair worden bij een overigens volstrekt 
        uiteenlopend publiek.

1971 	De jaarproductie ligt op iets meer dan 900.000 auto's en dankzij deze
	forse productie kan Opel de tienmiljoenste auto noteren. Opel
	introduceert een voordelige GT- versie: de GT/ Junior, kortweg GT/ J.

1972 	De jaarproductie van Opel passeert de grens van één miljoen automobielen.

1973 	De productie van de sportieve GT loopt in augustus ten einde. Het model
	zal direct de historie ingaan als een regelrechte klassieker. Opel bouwt
	inmiddels 75 jaar auto´s en dat wordt gevierd.

1974 	In de autosport speelt Opel een niet onbelangrijke rol. Vele successen
	worden binnengehaald, zoals in '74 het Rallykampioenschap in de Groep
	2 Ascona. Het duo Walter Röhr/ Jochen Berger staat met champagne op
	de bovenste plank van het podium.

1975	Iedereen is onder de indruk van de GT2, de conceptauto die Opel aan het
	publiek laat zien op de autotentoonstelling in Frankfurt. Maar ook de GT
	Aero trekt de aandacht. Beide wagens komen nooit in productie. Als
	troost is er een nieuwe Ascona, een auto die succesvol blijkt te zijn. Van
	de "oude" Ascona zijn er 691.000 geproduceerd, waarvan 75.000 Caravans.

1976	In Rüsselsheim wordt de 14.000.000 e Opel geproduceerd. 

1977 	Opel introduceert de Senator en de Monza, twee uiterst luxe auto's in het
	duurdere marktsegment. Vooral de sportieve driedeurs Monza baart
	opzien. De wagens zijn voorzien van een drieliter injectiemotor die forse
	prestaties levert. Beide wagen passeren met gemak de 200 kilometergrens.

Volgende